FR NL
Feedback geven en ontvangen

Feedback geven en ontvangenBasic

Webclass or Face-to-Face

Een opleiding, een workshop, een sensibilisatie- of intervisie-sessie, … op maat van uw bedrijf?

Inhoud traject

Duur van de opleiding: 1 dag

Doelstellingen van de opleiding

Durven eigen ideeën, moeilijke boodschappen op een constructieve manier naar elkaar uitspreken en tegelijk dit van een ander aanvaarden. Dit principe toepassen in diverse situaties wat leidt tot een open feedback cultuur waarin iedereen luistert en openstaat voor elkaar, samen en met respect voor elkaar.

Als je een (negatieve) boodschap geeft aan klanten, je leidinggevende, collega's, ... dan kan je:

  • het gesprek op een correcte manier inleiden/kaderen
  • de concrete feiten benoemen van de situatie en het functioneren vanuit jezelf
  • je eigen gevoel en de impact/effect meegeven
  • verklaren waarom dit zo belangrijk is en welke behoefte hierachter zit
  • frustraties en oordelen ombuigen naar behoeften
  • een positief, concreet en haalbaar geformuleerd verzoek doen dat tot actie en resultaat leidt
  • de dialoog opentrekken door vragen te stellen

Als je een moeilijke boodschap te horen krijgt waarmee je al dan niet akkoord bent, kan je

  • op een actieve manier luisteren
  • de reactie op inhoudelijk en emotioneel niveau samenvatten
  • doorvragen op onduidelijkheden
  • aangeven wat je met de feedback zal doen

Inhoud

Er wordt gewerkt aan de hand van het DESC-principe (Describe - Express - Specify - Consequence) van feedback geven. De 4 stappen van het DESC-model zijn gebaseerd op het gedachtengoed van verbindend communiceren, ontwikkeld door Marshall Rosenberg.

WaarDatumTaalDuur 
WachtlijstSchrijf in

Wat u zeker ook interesseert

-