Uw vraag tot contact wordt behandeld in overeenstemming met onze Privacy Statement.
Webclass or Face-to-Face
Een opleiding, een workshop, een sensibilisatie- of intervisie-sessie, … op maat van uw bedrijf?
Duur van de opleiding: 0,5 dag
Inhoud
Het seminarie is bedoeld voor medewerkers uit verzekeringsondernemingen. Wij denken hier voornamelijk aan schadebeheerders en inspecteurs auto, BA en rechtsbijstand. Theoretische uiteenzettingen worden geïllustreerd met praktische voorbeelden uit de rechtspraak. De deelnemers krijgen ruimschoots de gelegenheidom vragen te stellen.
Artikel 29bis voorziet in een automatische schadeloosstelling van de zwakke weggebruikers ten laste van de verzekeraar die de aansprakelijkheid dekt van het motorrijtuig. Er is enkel vereist dat de letsels het gevolg zijn van een verkeersongeval waarbij een motorrijtuig is betrokken. De term “betrokkenheid” dient ruim geïnterpreteerd te worden: het is voldoende dat het voertuig een rol heeft gespeeld bij het tot stand komen van het ongeval. Indien meerdere voertuigen zijn betrokken, zijn de verzekeraars “hoofdelijk” tot tussenkomst verplicht.
Onder zwakke weggebruikers verstaan we vooral fietsers, voetgangers en passagiers. De bestuurders van motorrijtuigen worden dus niet vergoed. De enige uitsluitinggrond was aanvankelijk de “onverschoonbare fout” van een slachtoffer. Gezien de uiteenlopende rechtspraak werd dit begrip in de derde wet geschrapt en wordt enkel “het slachtoffer, ouder dan 14 jaar, dat het ongeval en zijn gevolgen heeft gewild” niet vergoed. Het slachtoffer heeft recht op integrale vergoeding van de lichamelijke schade en de kledijschade die voortvloeit uit de lichamelijke letsels.
Eén van de doelstellingen van artikel 29bis was een vlottere en snellere vergoeding van zwakke weggebruikers te bekomen. Dit wordt in de praktijk echter bemoeilijkt door enkele aspecten van proces rechtelijke aard. Door vanaf 1 januari 2002 art.29bis op te nemen in de M.O.V.R.-V.V.L.L.- overeenkomst heeft de verzekeringssector een aantal van deze hinderpalen weggenomen. Dit werd bevestigd in twee nieuwe overeenkomsten tussen verzekeraars: “Onschuldige slachtoffers” en “Regeling van terugbetaling/art.29bis” en dit ter vervanging van de M.OV.R.-V.V.L.L.-overeenkomst én van toepassing voor ongevallen voorgevallen vanaf 1 februari 2004.
Deze overeenkomsten beogen nog meer dan voorheen een vlotte en snelle vergoeding van o.m. de zwakke weggebruikers.
Na afloop van dit seminarie
Waar | Datum | Taal | Duur | ||
---|---|---|---|---|---|
Wachtlijst | Schrijf in |