FR NL
Feedback - Empathie - Actief luisteren

Feedback - Empathie - Actief luisterenFocus

Workshop

Feedback beschouwen als een cadeau dat u gretig uitpakt? Het is een houding die Fopas u graag aanleert. In deze opleiding versterkt u ook uw eigen manier van constructief feedback geven. Want correct tweerichtingsverkeer doet uzelf en uw organisatie alleen maar groeien. 

Bovendien zal het tonen van empathie en actief luisteren de effecten van jouw feedback alleen maar vergroten!

Inhoud traject

Duur van de opleiding: 1 dag

  • Basisvoorwaarden voor het geven en ontvangen van feedback: hoe zorgen voor een sfeer van onderling vertrouwen.
  • De meerwaarde van feedback en de verschillende niveaus:
  • Feedback geven op niveau van het product, de procedure en het proces (PPP model)
  • Het Johari-venster: aandacht hebben voor de blinde vlek en hoe die verkleinen
  • Feedback ontvangen:
  • Positief en negatief
  • Feiten en interpretatie
  • Ik-boodschap
  • Het effect van afbrekende en constructieve woorden
  • Feedback vertalen naar een gewenste toekomst
  • De ander begrijpen:
  • de verborgen boodschap achter de woorden achterhalen
  • vragen stellen
  • actief luisteren en samenvatten
  • empathie tonen
  • ​Tot een conclusie komen en afsluiten

Persoonlijk actieplan

  • Wat wilt u graag beter doen bij het geven en vragen van feedback? Welk voordeel zou dit hebben voor u en voor anderen als u dit lukt?
  • Wat zijn de eerste kleine stappen die u kunt zetten? Wie of wat kan u hierbij helpen?

Aanverwante competenties

  • Assertief communiceren
  • Samenwerken in team

Voorkennis

De opleiding vraagt geen specifieke voorkennis en verloopt op een interactieve en participatieve manier. U werkt aan de hand van concrete en praktische oefeningen.

Voor wie ?

U wilt een werkklimaat creëren waar een open dialoog wordt gestimuleerd via positieve en veranderingsgerichte feedback.

Resultaat

  • U bent zich bewust van het positief effect van feedback op uw eigen ontwikkeling en die van de organisatie waar u werkt, zowel naar resultaten als naar onderlinge relaties toe.
  • U slaagt erin een vertrouwensrelatie te creëren, essentieel om feedback in twee richtingen mogelijk te maken.
  • U slaagt erin uw mening en uw gevoelens naar anderen toe, uit te spreken. Deze feedback stimuleert anderen en verstevigt de relatie.
  • U geeft feedback door het gewenste toekomstgedrag te verwoorden i.p.v. het probleemgedrag te beschrijven.
  • U laat zien dat u openstaat voor feedback, door er zelf naar te vragen.
  • U beschouwt feedback als een kans om te leren.
  • U hebt geleerd empathie te tonen en actief te luisteren
WaarDatumTaalDuur 
Geen geplande sessies

Wat u zeker ook interesseert

-