FR NL
Efficiënt en in harmonie samenwerken met je collega's

Efficiënt en in harmonie samenwerken met je collega'sFocus

Workshop

Deze opleiding is op maat gemaakt voor het team van Elisa Gos (AXA Belgium).

Inhoud traject

Dit traject bestaat uit een webinar en een oefensessie: face-to-face of webclass(es).

1. In de eerste workshop, wordt een webinar wordt individueel bekeken (1u) en gevolgd door een workshop (2u) over de inhoud van het webinar, inclusief een quiz en het verzamelen van concrete cases waarbij we focussen op:

  • de bouwstenen van succesvolle teams en hoe je daartoe kan bijdragen
  • de verschillende persoonlijkheden binnen een team
  • hoe de collectieve ambitie van een team formuleren
  • de verschillende rollen in een team
  • de uitdagingen bij samenwerken op afstand

2. Oefensessie (6u): face-to-face 

Jullie voorbeelden:

  • Video (30 sec): foute communicatie - https://www.youtube.com/watch?v=uSgV53jC9RU
  • Theorie: Mijn wereldmodel – de relatie tussen mijn normen en waarden (hier: efficiëntie en harmonie) – mijn overtuigingen (beliefs)
  • Relatie tussen normen en gedrag (bewust en onbewust)
  • Duur: 15 minuten
  • Werkvorm: Werken in subgroepen van 4 personen

Opdracht:
Vergelijk jullie voorbeelden en noteer op een flip-over in twee kolommen:

  1. Wat komt overeen in jullie voorbeelden
  2. Wat is lichtjes, sterk of volledig verschillend in jullie interpretatie van efficiëntie en harmonie

Debriefing en conclusie in plenum: Onze definities van effectief en harmonieus samenwerken.

Om goed samen te werken, moeten we begrijpen hoe conflicten (niet) beheerd worden.

Conflicthantering:

  • Invullen van de vragenlijst: Mijn favoriete conflictstijlen
  • 2 video’s ter verduidelijking van het model (totaal 10 min)

Emoties, conflicten en samenwerking:

Casussen – werk in 3 subgroepen

Groep A: Afwezigheid van een collega – hoe wordt het werk verdeeld? Welke conflictstijlen herken je in de acties van het team?

  • Welke emoties herken je in deze situaties bij jezelf en je teamleden?

Groep B: Wie is verantwoordelijk voor wat in het team? Wie is expert in welk domein?

  • Durven we de expert om hulp vragen? Waarom wel/niet?
  • Welke emoties herken je in deze situaties bij jezelf en je teamleden?

Groep C: Je bent teleurgesteld in de reactie van je collega (of boos, geïrriteerd, gekwetst…). Waarom?

  • Welke verwachtingen had je van je collega in deze situatie?
  • Welke waarden zijn voor jou belangrijk in deze situatie?
  • Welke waarden zouden belangrijk kunnen zijn voor je collega in deze situatie?
  • Welke emoties herken je in deze situaties bij jezelf en je teamleden?

Presentatie van de resultaten per subgroep + TOPS & TIPS:

  • TOPS: Wat werkt goed? Wat moeten we blijven doen?
  • TIPS: Hoe kunnen we de samenwerking efficiënter en harmonieuzer maken?

Rollenspellen in subgroepen van 3 personen

Thema: Verwachtingen ten opzichte van het gedrag van een collega

Carrousel-oefening:

  • Persoon A geeft feedback aan collega
  • Persoon B ontvangt feedback
  • Persoon C observeert (non-verbaal, gebruikte woorden…)

Elke deelnemer speelt één keer elk van de drie rollen.
Debriefing in plenum.

Positief taalgebruik:

  • Welke woorden/zinnen vermijden?
  • Hoe vervangen? (subgroepsopdracht)
  • Debriefing in plenum

Empathie

  • Mijn wereldmodel vs. jouw wereldmodel
  • Werk in duo’s:
    • Kaarten met scenario’s: wat voel je bij de situatie? Welke waarden spelen een rol?
    • Toon oprechte interesse en erken het belang van de situatie voor je collega, ook al speelt dit voor jou misschien minder mee.
  • Debriefing: TOPS & TIPS

Positieve feedback voor elk teamlid

  • Welk talent, natuurlijk gedrag of competentie waardeer je in elk van je collega’s?

Einde van de dag

  • Mondelinge evaluatie
  • Wrap-up

 

Voor wie ?

Medewerkers van het team van Elisa Gos.

WaarDatumTaalDuur 
Geen geplande sessies

Wat u zeker ook interesseert

-