Uw vraag tot contact wordt behandeld in overeenstemming met onze Privacy Statement.
Workshop
Op basis van het strategisch plan van Assuralia heeft de Commissie Communicatie besloten om acties te ondernemen ter bevordering van duidelijke communicatie met verzekerden en rechthebbenden, onder het initiatief genaamd "Klare Taal".
Dit sectorbrede initiatief streeft ernaar om heldere communicatie als een instrument te gebruiken voor verzekeringsondernemingen om hun relaties met cliënten te versterken, te verbeteren en uit te breiden, met als bijkomend doel een positieve invloed te hebben op het imago van de sector en het vertrouwen van de politiek te vergroten.
In de verzekeringssector, die vaak als complex wordt ervaren, zijn begrijpelijke teksten van groot belang.
Een gebrek aan duidelijkheid leidt tot geschillen, klachten bij ombudsdiensten en consumentenorganisaties, en zelfs juridische procedures.
De Ombudsman der Verzekeringen heeft in 2021 al een reeks aanbevelingen gedaan met betrekking tot Klare Taal.
Het verstrekken van heldere informatie en communicatie, en het beschikbaar blijven op cruciale momenten, zijn van essentieel belang om het vertrouwen in de verzekeringssector verder te versterken.
Een opleiding, een workshop, een sensibilisatie- of intervisie-sessie, … op maat van uw bedrijf?
Duur van de opleiding: 4 uur
Bijscholing : 4 FSMA bijscholingspunten
1. Inleiding – Wat is Klare Taal en waarom is ze belangrijk?
1.1 Klare Taal in de verzekeringssector
1.2 Klare Taal, doeltreffende teksten
1.3 Het resultaat van deze workshop
2. Klare Taal: hoe begin ik eraan?
2.1. Inzicht in doelgroep en doelstelling
2.2. Twee cruciale vragen
3. Focus op zakelijke taal die helder informeert – Complexe informatie toegankelijk verwoord
Hoe schrijf je een goede informatieve tekst?
3.1 Breng de belangrijkste informatie eerst
3.2 Schrijf concreet
3.3 Structureer je tekst
3.4 Gebruik taal die de lezer begrijpt
4. Focus op zakelijke taal die activeert – Instructies doelgericht en overtuigend geschreven
4.1. Trek aandacht en stimuleer verder lezen
4.2. Hou het simpel en duidelijk
4.3 Spreek de lezer direct aan
4.4 Focus op voordelen en positieve uitkomsten
4.5 Sluit af met een sterke call-to-action
5. Tips die elke mail en brief beter maken
5.1 Geef je tekst vaart met actieve en concrete werkwoorden
5.2 Creëer samenhang met signaalwoorden
5.3 Gebruik actuele taal
5.4. Laat geen twijfel toe
5.5 Schrijf (korte) eenvoudige zinnen
5.6 Schrijven is schrappen
Methodologie
Deze opleiding vraagt een actieve deelname aan praktijkoefeningen en het delen van ervaring en goede praktijkvoorbeelden.
Geen voorkennis vereist.
De opleiding “Klare taal in Verzekeringen“ is bedoeld voor een breed scala aan professionals binnen de verzekeringssector die één op andere manier belast zijn met communicatie ten aanzien van klanten.
We denken hierbij in de eerste plaats aan :
De opleiding “Klare Taal in Verzekeringen” richt zich op het aanleren van vaardigheden om teksten over verzekeringen begrijpelijk te maken door middel van heldere en duidelijke taal.
Aan het einde van de opleiding zijn de deelnemers in staat om een gestructureerde, aan de lezer aangepaste communicatie te ontwerpen.
Ze zullen de juiste vragen kunnen stellen en de basisregels van een effectieve communicatie kunnen toepassen.
Een heldere communicatie die regelmatig en breed gebruikt wordt in een onderneming zorgt voor:
Waar | Datum | Taal | Duur | ||
---|---|---|---|---|---|
Insert (Phoenix) | 02 december '24 | nl | Schrijf in | ||
Insert (Phoenix) | 02 december '24 | Dag 1 | 09:00 - 13:00 | ||
Wachtlijst | Schrijf in |