FR NL
New! Klare taal in verzekeringen

New! Klare taal in verzekeringenBasic

Workshop

Op basis van het strategisch plan van Assuralia heeft de Commissie Communicatie besloten om acties te ondernemen ter bevordering van duidelijke communicatie met verzekerden en rechthebbenden, onder het initiatief genaamd "Klare Taal".

Dit sectorbrede initiatief streeft ernaar om heldere communicatie als een instrument te gebruiken voor verzekeringsondernemingen om hun relaties met cliënten te versterken, te verbeteren en uit te breiden, met als bijkomend doel een positieve invloed te hebben op het imago van de sector en het vertrouwen van de politiek te vergroten.

 

In de verzekeringssector, die vaak als complex wordt ervaren, zijn begrijpelijke teksten van groot belang.

Een gebrek aan duidelijkheid leidt tot geschillen, klachten bij ombudsdiensten en consumentenorganisaties, en zelfs juridische procedures.

De Ombudsman der Verzekeringen heeft in 2021 al een reeks aanbevelingen gedaan met betrekking tot Klare Taal.

Het verstrekken van heldere informatie en communicatie, en het beschikbaar blijven op cruciale momenten, zijn van essentieel belang om het vertrouwen in de verzekeringssector verder te versterken.

Een opleiding, een workshop, een sensibilisatie- of intervisie-sessie, … op maat van uw bedrijf?

Inhoud traject

Duur van de opleiding: 4 uur 
Bijscholing : 4 FSMA bijscholingspunten 

 

1.   Inleiding – Wat is Klare Taal en waarom is ze belangrijk?

1.1      Klare Taal in de verzekeringssector

1.2      Klare Taal, doeltreffende teksten

1.3      Het resultaat van deze workshop

 

2.  Klare Taal: hoe begin ik eraan?

2.1.     Inzicht in doelgroep en doelstelling

2.2.     Twee cruciale vragen

 

3.   Focus op zakelijke taal die helder informeert – Complexe informatie toegankelijk verwoord

     Hoe schrijf je een goede informatieve tekst?

3.1      Breng de belangrijkste informatie eerst

3.2      Schrijf concreet

3.3      Structureer je tekst

3.4      Gebruik taal die de lezer begrijpt

 

4.  Focus op zakelijke taal die activeert – Instructies doelgericht en overtuigend geschreven

4.1.     Trek aandacht en stimuleer verder lezen

4.2.     Hou het simpel en duidelijk

4.3      Spreek de lezer direct aan

4.4      Focus op voordelen en positieve uitkomsten

4.5      Sluit af met een sterke call-to-action

 

5. Tips die elke mail en brief beter maken

5.1      Geef je tekst vaart met actieve en concrete werkwoorden

5.2      Creëer samenhang met signaalwoorden

5.3      Gebruik actuele taal

5.4.     Laat geen twijfel toe

5.5      Schrijf (korte) eenvoudige zinnen

5.6      Schrijven is schrappen

 

Methodologie

Deze opleiding vraagt een actieve deelname aan praktijkoefeningen en het delen van ervaring en goede praktijkvoorbeelden.

Voorkennis

Geen voorkennis vereist.

Voor wie ?

De opleiding “Klare taal in Verzekeringen“ is bedoeld voor een breed scala aan professionals binnen de verzekeringssector die één op andere manier belast zijn met communicatie ten aanzien van klanten.

We denken hierbij in de eerste plaats aan :

  • alle personen in contact met het publiek en verantwoordelijken voor distributie,
  • financieel adviseurs,
  • risicomanagers,
  • schadebehandelaars,
  • arbeidsdeskundigen,
  • accountmanagers,
  • productontwikkelaars en marketeers,
  • fraudecoördinatoren,
  • compliance-officers,
  • verantwoordelijken voor interne en externe communicatie 

Resultaat

De opleiding “Klare Taal in Verzekeringen” richt zich op het aanleren van vaardigheden om teksten over verzekeringen begrijpelijk te maken door middel van heldere en duidelijke taal.

Aan het einde van de opleiding zijn de deelnemers in staat om een gestructureerde, aan de lezer aangepaste communicatie te ontwerpen.

Ze zullen de juiste vragen kunnen stellen en de basisregels van een effectieve communicatie kunnen toepassen.

Een heldere communicatie die regelmatig en breed gebruikt wordt in een onderneming zorgt voor:

  1. Verbeteren van begrijpbare communicatie Het doel is om complexe verzekeringsdocumenten en communicatie begrijpelijker te maken voor klanten. Dit helpt om misverstanden te voorkomen en het vertrouwen te vergroten.
     
  2. Efficiëntie in communicatie Het gebruik van klare taal kan de tijd die nodig is om vragen van klanten te beantwoorden verminderen, omdat de geboden informatie meteen duidelijk is.
     
  3. Verhogen van de klanttevredenheid Door duidelijke en eenvoudige taal te gebruiken, voelen klanten zich beter geïnformeerd en gewaardeerd, wat leidt tot een hogere klanttevredenheid.

 

WaarDatumTaalDuur 
Insert (Phoenix)02 december '24nlSchrijf in
Insert (Phoenix)02 december '24Dag 109:00 - 13:00
WachtlijstSchrijf in

Wat u zeker ook interesseert

-