FR NL
9. Omgaan met conflicten als leider

9. Omgaan met conflicten als leiderSpecial

Webclass or Face-to-Face

Conflicten horen bij samenwerking, maar hoe zorg je ervoor dat ze niet escaleren? Een medewerker houdt zich bijvoorbeeld steeds vaker afzijdig in teamoverleg sinds een collega een belangrijke klant heeft overgenomen. Er wordt niets uitgesproken, maar de spanning is voelbaar. Als leider moet je spanningen herkennen, inschatten wanneer je ingrijpt en op een constructieve manier bemiddelen. Hoe pak je dat aan zonder partij te kiezen of olie op het vuur te gooien?

Inhoud traject

*** Wordt enkel bedrijfsintern aangeboden.

Duur van de workshop: 0,5 dag

1. Hoe aanvoelen wanneer er spanningen en conflicten zijn?

  • Signalen herkennen: wat zegt gedrag en lichaamstaal?
  • Hoe subtiele spanningen snel bespreekbaar maken?

2. De escalatieniveaus van conflicten

  • De Escalatieladder van Glasl: welke fases doorloopt een conflict?
  • Wanneer is een conflict nog oplosbaar binnen het team en wanneer heb je externe hulp nodig?

3. Wanneer ingrijpen en hoe?

  • Inschatten wanneer je moet tussenkomen en wanneer niet
  • Effectieve strategieën om escalatie te voorkomen

4. Bemiddelen en verbinden

  • Effectief tussenkomen bij conflicten en partijen aan tafel krijgen

Voor wie ?

Voor leidinggevenden die conflicten willen leren herkennen en aanpakken op een goede manier.

Resultaat

  • Je herkent signalen van spanningen en conflicten in je team.
  • Je weet wanneer en hoe je moet ingrijpen om escalatie te voorkomen.
  • Je leert bemiddelen en conflicten ombuigen naar constructieve gesprekken.
WaarDatumTaalDuur 
Geen geplande sessies

Wat u zeker ook interesseert

-